آيا مي دانيد كه رنگ ها نماد و سمبل چيزهاي خاصي هستند و بر روح و روان و هم چنين جسم و سلامتي ما انسانها، تأثير بسزايي مي گذارند؟ اگر مي خواهيد از راز و رمز رنگ ها با خبر شويد، حتماً اين مقاله را با دقت بخوانيد:
ادامه مطلب...
برگردان به فارسی: مسعود نجفی
گروتفسکی در کارش بر روی بازیگر، ریشههای عمیق و مدفون"تکانهها"(2) و واکنشها را کشف میکند تا از این طریق بتواند ابزارهای کنترل و هدایت آنها را بیابد.
ادامه مطلب...
هنر عروسک گردانی هنری است که می توان گفت از هزاران سال پیش معمول بوده است. لکن کسی نمی داند در کجا و در چه زمانی عروسکها بوجود آمده اند. اما آنچه به تحقیق معلوم شده است در جوامع اولیه عروسکها برای مقاصد مذهبی استفاده می گردید.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
نویسنده و کارگردان: ابراهیم پشتکوهی
براساس نمایشنامه "عموسام من" نوشته لن جنکین
بازی گران:
سعید احمدی
هادی اسکندری
غزاله پرتو
مینا جبلی
میثاق زارع
امین سالاری
سارا سجادی
احلام سلمانی
زارا مولایی
26 تا 30 فروردین ماه 1392
ساعت 19
پلاتو آفتاب
بندرعباس، ضلع غربی میدان صادقیه
آلماني و صاحب كارخانة انگور به دنيا آمد و پس از پايان دبيرستان پنزا در سال 1895، وارد
ادامه مطلب...
كارگرداني عمدتاً شامل دو مرحله است:
۱- تهيه و تدارك
۲- كار عملي با بازيگران
كه تهيه و تدارك خود شامل مراحل زير ميباشد:
ادامه مطلب...
تعمقی بر بازخوانی به نمایشنامهشناسی هنر صحنه
مقدمه:
در قرن بیستم اندیشمندان تئاتر، نه تنها با نگرشی جدید و تلاش گستردهتری در امر درامنویسی پیشگام بودهاند، بلكه نگاه عمیقتری هم به وضعیت بازخوانی آثار تراژدیهای یونان باستان و یا آثار كلاسیك ادبیات نمایشی هم معطوف داشتهاند. همچنانكه مكان تماشاگر، جابهجایی و در یك كلام معماری صحنه هم یكی از دغدغههای اصلی بزرگان تئاتر چون گریك، آرتو، گروتفسكی، شكچنر و ... هم به شمار میرفت، زیرا دراماتورگی جدید، بازنگری و اصولاً بازخوانی مجدد ادبیات نمایشی گسترههای تازهتری را با نگاهی دیگر به صحنه نمایش هم مطالبه میكرد و معماری تئاتر ناخواسته میباید به راهیابیهای مكانی دیگری دست مییافت.
ادامه مطلب...
يان واتسون
برگردان به فارسي: عليرضا اميرحاجبي
يادداشت مترجم:
بخش گستردهاي از فعاليتهاي يوجينيو باربا بين سالهاي 1976 تا 1991 در زمينه جامعهشناسي هنر تئاتر تلاشي است در جهت كم كردن فاصله بين هنر و مردم. تئاتر سوم، محصول همين دوره طلايي در زندگي بارباست. وي در تلاش بود تا با تئاتر به فراتر از امر زيبا نظر كرده و شكافي را كه در طي قرنها بين جوامع و هنر انديشمند ايجاد شده ترميم نمايد. زمينه فعاليتهاي وي در تئاتر، تنها به مطالعه عملي، تبارشناسي ژست و ايماژهاي بدني كهن و انسان شناسي تئاتريكال محدود نميگردد؛ بلكه باربا همواره در تلاش بوده است تا با ايجاد راهگذرهاي چند وجهي، فرهنگهاي گوناگون را به يكديگر پيوند داده و ارتباطات انساني را در زمانهاي پر تنش، تسريع نمايد و تعميم بخشد.
ادامه مطلب...
ادامه مطلب...
در سالهاي پاياني سدهي نوزدهم و آغاز سدهي بيستم ميلادي، سبكي به نام ناتوراليسم بر صحنهي تئاترهاي جهان حكومت ميكرد كه پيروان آن ميخواستند زندگيروزمره را درست به همان شكل واقعي روي صحنه به نمايش درآورند. اين پيروان اگرنويسنده بودند ميخواستند از خيالبافي، ساختن رويدادها و فاجعههاي چشمگير و خلققهرمانان برجسته و نخبه، كه ما هم امروزه در بسياري از نمايشها ميبينيم، بپرهيزندو فقط "يك برش از زندگي" را با همان آدمهاي كوچه و بازار روي صحنه مجسم كنند، چونمعتقد بودند كه همين زندگي روزمره هم اگر حقيقي و صادقانه به نمايش درآيد، بهاندازهي كافي گيرا هست و همين مردم عادي كوچه و بازار هم اگر به درستي تصوير شوند،زندگيشان به قدر كافي ميتواند ديدني باشد. كارگردانان و بازيگران سبك ناتوراليسمنيز ميكوشيدند تا در كارگرداني و بازي از دكورهاي مقوايي، از حركتهاي مبالغهآميزتئاتري، از حرفزدن مطنطن و آهنگين بپرهيزند و رفتارها و حركات آدمها را در زندگيروزمره سرمشق خود قرار دهند و طبيعي باشند.
ادامه مطلب...
واژه انگلیسی پرفرمنس در اصل به معنای اجرا، نمایش و یا قبل از اجرا است و نه تنها برای اجرای موسیقی وتئاتر بکار می رود، بلکه اصولا به عملکرد یک انسان برای انجام کارهایش در حضور جمع اطلاق می گردد.
ادامه مطلب...
پژوهشی درباب جنبش ها و افراد تاثیر گذار در تئاتر پست مدرن
ادامه مطلب...
« بعضي از محققان معتقدند سرچشمة تئاتر، داستانسُرايي است. افسانهها ابتدا دربارة شكار، جنگ يا فتوحات ديگرند و بهتدريج آب و تاب بيشتري مييابند. » ( براكت: 37 ) بهيقين اولين قصّهگويان و نقّالان، مردان و زناني بودهاندكه وقايع مختلف زندگيشان را براي ديگران بازگو ميكردند، وقايعي مانند: پيروزي در شكار، اتفاقات روزمره، ماجراهاي خانوادگي و... . مادران هميشه در جوامع مختلف داستانهاي افسانهاي يا واقعي را برايكودكان و نزديكان خود تعريف ميكردند و اگر اولين مادر تاريخ را اولين زن نقّال بهشمار آوريم از حقيقت دور نشدهايم و تنها به مقام انساني، اجتماعي و تاريخي مادران احترام لازم را نهادهايم. يافتن اولينها در تاريخ بسيار سخت وگاهي ناممكن است فقط ميتوان بر اساسگزارشهاي تاريخي، اولينها را در هر دوره يا جغرافياي خاص ( اسطورهاي و تاريخي ) شناسايي و معرفيكرد
ادامه مطلب...